torsdag 27. september 2007

De minste





Jeg begynner nå å komme inn i en rutine her på Lwiro. Vi jobber hver dag hele dagen. Begynner halv sju på morgenen og er ferdig i halv fem tiden. Jeg er inne hos de minste hver dag og det har roet seg ned så jeg får litt tid til å leke med alle sammen. Kamituga biter fremdeles når han får det for seg, han er og blir ei bølle! Men noen ganger kommer han også bare for å leke. Ellers er det Yonguesa som ser ut til å være sjef i flokken, hvertfall når hun gidder! Hun jager vekk alle de andre når hun vil leke eller sitte på fanget, og det er ganske ofte! Bare Pablo får til nød lov å være der når hun er der. Så det blir mye Pablo og Yonguesa. De andre ser sitt snitt til å komme bort hver gang hun går vekk. Men alle får hvertfall litt kos. Baheny gir verdens beste klemmer og Irangi ler bare man tenker på å kile han. Alsace og Muhungu er de minste i gruppa utenom Pablo. Alsace liker å leke har verdens skjønnesete latter, og veldig skarpe tenner som hun bruker litt for hardt noen ganger når hun leker. Muhungu er ganske sjenert og liker ikke å slåss om å komme og leke med meg, men de siste par dagene har han også hatt lyst på litt oppmerksomhet og kom og ga meg en klem, lekte litt og sovnet på fanget mitt, veldig søt! Kanabiro er veldig flink med glidelåser og lurer alltid på om det er noe i lommene mine, Gari liker å dra meg i håret og Kama, Kenya og Felixta vil leke og bli kilt!
Arbeidet med det nye buret til apekattene går frammover, men ganske langsomt… I går begynte de også på buret i hagen til gorillaene, men det burde gå fortere.
Det kommer kanskje snart en ny sjimpanse. Han er nord for Goma nå og det er en langsom prosess og få han her. Vi har sett bilder og han ser ut til å være i en veldig dårlig tilstand… Men kanskje vi kan få han hit i løpet av neste uke, forhåpentligvis…

Ingen kommentarer: