fredag 7. september 2007

Lwiro endelig

Jeg ble kjørt til flyplassen hvor jeg sjekket inn på FN flyet. Dette foregikk omtrent på samme måte som med vanlig fly, bare at jeg ikke fikk boarding pass. Jeg hadde min MOP, som står for movement of personell tror jeg, og det er billett på FN fly. Jeg fikk heldigvis plass. Flyet var ikke så stort ca. 50 seter tror jeg og var langt fra full, så det var bra. Flyturen tok ca. en time og 10 minutter, så landet vi på FN flyplassen i Bukavu. Det var til tider litt forvirrende hvor vi skulle, men vi kom inn i et rom hvor vi fylte inn en liten lapp, og så kom de med bagene. Alt var heldigvis der. Så gikk jeg utenfor og ventet bare en liten stund, kanskje fem minutter, så var Carmen der. Vi kjørte de ca 7km til Lwiro, det tok ca en halv time for veien var full av huller. Kunne se en tydelig forskjell fra Uganda. Selv om Uganda er fattig, så er Kongo ganske mye fattigere…
Huset vi bor i er koselig, men ganske basic, Det er ikke varmt vann eller dusj, så vannet må varmes i kjele for å ta en bøtte dusj. Det er en do, men man skyller ned med å tømme en bøtte vann i den. Jeg deler rom med en annen frivillig som kom her for ca. 2 uker siden, Rachel. I morgen skal jeg endelig få se sjimpansene, men jeg må være i karantene i 3-4 dager før jeg kan ha fysisk kontakt med dem.

Ingen kommentarer: